Mitä valomainos maksaa?

Valomainoskirjaimia menossa maalaukseen

Valomainoksen hinta on usein ensimmäisenä uutta mainosta hankkivan mielessä.

Olisikin helppoa osata kertoa se heti suoralta kädeltä asiakkaalle, mutta useimmiten hinta pystytään laskemaan vasta kun tiedetään tarkasti minkälainen valomainos tehdään. Useasti pienetkin muutokset esimerkiksi kirjainten fontissa saattavat kasvattaa hintaa jo huomattavasti.
Totta kai voidaan antaa jo nettisivuilla alkaen-hintoja tai kirjainkohtaisia hintoja, mutta näiden ongelmana on se, että alkaen-hinnat ovat yleensä niin paljon edullisempia kuin toteutuvat hinnat, ettemme halua että asiakas tuntee olonsa petetyksi nähdessään tarjouksensa.
Kirjainkohtaiset hinnat taas karkoittavat asiakkaat, koska näin laskettuna hinta, joka ottaa kaiken mahdollisen huomioon tulee yleensä todella korkeaksi.

Ajattelinkin kirjoittaa tällä kertaa valomainoksen hinnanmuodostumisesta ehkä vähän totuttua teknisemmän ja yksityiskohtaisemman jutun, vaikka tiedän, että taas todella paljon asioita jää mainitsemattakin. Keskityn kahteen yleisimpään valomainoslajiin: irtokirjainvalomainokseen ja kotelovalomainokseen

Valomainoksen hinta muodostuu yksinkertaisuudessaan materiaalikuluista sekä työstä. Totta kai jokainen yritys ottaa lisäksi oman katteensa jotta pystyy pystyssä, mutta tähän en aio mennä tällä kertaa.

Kaikki valomainokset tehdään suurelta osin käsityönä. Toki koneillakin on oma osuutensa tiettyjen osien valmistuksessa, mutta loppujen lopuksi pääsääntöisesti se on aina se työntekijä, joka sen mainoksen osat vääntelee ja ruuvaa kiinni.


Irtokirjainvalomainokset

Irtokirjainvalomainokset koostuvat erillisistä yksittäisistä kirjaimista, jotka yhdistetään toisiinsa tavalla tai toisella muodostaakseen halutun tekstin tai esim. logon.
Kirjaimet taas koostuvat pohjalevystä, joka on leikattu kirjaimen muotoon, sivusarjasta (reunasta) ja etupinnasta.
Pohjalevy liitetään reunaan yleensä hitsaamalla, niittaamalla tai jollain muulla menetelmällä. Etupinta voidaan kiinnittää monellakin eri tavalla.

Koko

Usein mielletään, että kun mainoksen koko kasvaa, niin hinta tietysti kasvaa myös, mutta tämä toimii myös toisinpäin.
On totta, että koon kasvaessa materiaalikulut kasvavat, mutta yleisesti ottaen isommat mainokset ovat tietyiltä osiltaan helpompia ja nopeampia tehdä, kun taas pieniä kirjaimia näprätessä työn osuus kasvaa valmistuksen joka osa-alueella ja hinta kasvaa tästä syystä.

Yleisesti ottaen suhteessa materiaaliin ja työhön edullisin koko irtokirjainvalomainoksessa on n. 40-50 cm korkeilla kirjaimilla. kun mennään tästä alas- tai ylöspäin, niin hinta alkaa kasvaa.

Fontti

Myös fonteissa on todella helposti ja nopeasti tehtäviä kirjainmalleja sekä todella työläitä ja aikaa vieviä, vaikka ulkoisesti katsottuna nämä saattaisivat näyttää aikalailla samanlaisilta. Jos fontissa esim. ”I”- kirjain on suorakaiteen muotoinen ja teräväkulmainen, se on helppo ja nopea valmistaa, mutta jos fontissa ”I”-kirjaimen ylä-ja alapuolella on vaakapalkit, ”tallukat”, lisää se työn määrää monessa eri valmistusvaiheessa.

Valaistustapa

Valomainoksien valaistus toteutetaan useimmiten taustavalaistuna, eteenvalaistuna tai eteen- ja taaksevalaistuna. Tämä vaikuttaa valmistustapaan ja tämän mukaan määräytyy myös hinta. Useimmiten taustavalaistut valomainokset ovat hieman hintavampia, kuin peruseteenvalaistut ja taas eteen- ja taaksevalaistut ovat hintavampia kuin nämä.

Maalaus

Maalaus tehdään nykyään miltei poikkeuksetta jauhe- eli pulverimaalauksena, jossa kirjaimeen sumutetaan huntu muovimaista jauhetta, jonka jälkeen kappaleet käytetään uunissa, jossa jauhe sulaa kappaleen pinnalle yhtenäiseksi kalvoksi.
Maalauksen kustannukset määräytyvät mainoksen osien koon, työn ja värien lukumäärän mukaan.
Kirjaimet maalataan sisältä aina valkoisiksi tasaisen valaistuksen aikaansaamiseksi, joten jos mainos maalataan ulkopuoleltakin valkoiseksi, riittää yksi maalaus ja yksi uunituskerta. Jos taas mainokseen tulee useita värejä, tulee loppusummastakin huomattavasti hintavampi.

Etupintamuovit

Myös etupintojen kiinnitys vaikuttaa hintaan todella paljon. Esimerkiksi isommissa valomainoksissa muovit saatetaan joutua kiinnittämään alumiinilistalla, jonka taivuttaminen kaareviin muotoihin on aikaavievää hommaa.
Etupintoihin usein myös teipataan yrityksen logon mukaan tietty väri, tai tulostettu grafiikka ja nämäkin materiaalit töineen lisätään lopulliseen summaan.

3m leveän ja 40cm korkean eteenvalaistun irtokirjainvalomainoksen, jossa on yksinkertaiset kirjaimet, hintahaarukka asettuu johonkin 900€-1800€ (alv0% ) väliin ilman asennusta.


Lion Barber Valomainos

Kotelovalomainokset

Kotelovalomainokset ovat nykyään harvenemaan päin, mutta ne ovat silti monikäyttöisiä vaihdettavan etupintamuovinsa ansiosta ja kestäviä, energiaa säästäviä sekä huoltovapaita led-valaistuksella toteutettuna.

Kotelovalomainos koostuu mainoksen rungosta, joka voidaan jauhemaalata, tai jättää maalaamatta, sekä useimmiten etupintamuovista, johon on teipattu mainoksen grafiikat.

Myös kotelovalomainoksen valmistus on miltei täysin käsityötä. Materiaalikulut ovat suhteessa kokoon ja työn määrä on usein vähäisempi, kuin irtokirjainvalomainoksissa. Kotelovalomainokset ovatkin usein se hieman halvempi vaihtoehto muille valomainostyyleille.

Mainoksen runko

Mainoksen runko valmistetaan useimmiten tarkoitusta varten suunnitellusta alumiiniprofiilista, jonka takapuolelle on kiinnitetty alumiinilevy. Profiileita on eri paksuisia, joilla kaikilla on eri kilohinta.

1-puolinen vai 2-puolinen

Kotelovalomainokset voidaan tehdä yksipuoleisena tai kaksipuoleisena, jolloin mainoksen molemmilla puolilla on etupintamuovit. Jälkimmäinen on hintavampi.

Suorakaide- vai muotokotelovalomainos

Kotelovalomainokset voidaan myös toteuttaa muotokotelovalomainoksena, jolloin se ei ole välttämättä suorakaiteen muotoinen, vaan esim. logon muotoinen. Tämä lisää huomattavasti työn määrää.

Maalaus

Kotelovalomainokset maalataan myös sisältä valkoiseksi ja muutenkin hinnanmuodostus maalauksen osalta noudattaa pitkälti samoja periaatteita kuin irtokirjainvalomainostenkin.

Etupintamuovi

Jos kotelovalomainoksen koon pienempi mitta on alle metrin, käytetään etupintamuovina usein 3-4mm opaaliakryyliä. Kun mennään yli metrin vaihtuu etupinnan materiaali usein kennolevyyn tai joustoetupintaan. Näistä jälkimmäinen nostaa kotelovalomainoksen kustannuksia eniten, koska koko mainoksen valmistustapa muuttuu erilaiseksi.

Teippaus

Mainoksen hintaan vaikuttaa myös etupintamuovin teippaus. Toiset kuviot on työläämpiä teipata, kuin toiset. Myös eri teipeillä on hintaeroja. Jos grafiikka joudutaan tulostamaan, se vaikuttaa hintaan nostavasti.


Valomainoskirjainten valmistus

Yleistä

Valomainoksien hintaan vaikuttaa edellä kerrottujen lisäksi moni muukin asia.

Elektroniikka

Valomainoksessa käytettyjen valonlähteiden sekä muiden sähköosien laatu korreloi suoraan mainoksen hintaan, mutta myös kestävyyteen.
Usein näkee valomainoksia, joissa valonlähteinä käytettyjä ledejä on sammunut tai ”sinistynyt”. Useimmiten tämä johtuu siitä, että on käytetty halvempia led-moduleita, joista ei välttämättä ole pitkäaikaista kokemusta. Esimerkiksi meillä käytetään vain pitkällä aikavälillä hyväksi todettuja ledejä, joille valmistaja antaa pitkän takuun. Näin mekin voimme huoletta antaa mainoksillemme täyden takuun.

Mainosten määrä

Mainosten määrä vaikuttaa suoraan mainosten hintaan laskevasti. Esimerkkinä maalauksen hinta per maalattava kappale laskee huomattavasti, jos saman väriseksi maalattavia kappaleita on paljon vs. yksi. Tämä pätee kaikkeen muuhunkin: jopa työn hinta laskee, kun samanlaisia mainoksia tehdään paljon.

Vaadi laatua

Jos tarkoituksena on ostaa valomainos pelkästään muutamaksi vuodeksi, seuraavalla ei ole niin väliä, mutta jos haluat valomainoksesi loistavan brändiäsi hyvän näköisenä pitkään takuuajan jälkeenkin, kannattaa miettiä valomainoksen hintaa siltä kantilta, että kuinka paljon sen halvan mainoksen huoltaminen ja uudestaan ledittäminen tulee maksanmaan takuuajan jälkeen, tai kun ne teipit haalistuvat ennenaikaisesti ja maalikin on jo lähtenyt ja pitää miettiä uutta mainosta.

Me tehdään meidän mainokset aina laatu edellä.
Meillä hinnat saadaan alas sillä, että käytetään meidän kokemusta ja suunnitellaan tuotanto tehokkaaksi sekä mainokset niin pitkälle, että esim. asennus on mahdollisimman helppoa ja nopeata. Asennusaika kun on aina sitä kalleinta aikaa mahdollisine nostolava-autoineen ym..