• Artikkelin kategoria:Yleinen
  • Lukuaika:5 mins read

Led-valomainos: valomainoksen valaistuksesta yleisesti


Led-tekniikka on korvannut muut uusissa valomainoksissa käytettävät valaistustekniikat miltei kokonaan.
Nykyään neonputkilla toteutettuja mainoksia näkee todella harvoin, koska led-tekniikka on huoltovapaampaa sekä energiapihimpää. Myös turvallisuustekijä tulee kuvioihin jos mainos sijaitsee paikassa, jossa sitä saattaa yleisö päästä koskettamaan.

Leditekniikka on mahdollistanut huomattavasti monipuolisempien valomainosten valmistamisen, esimerkiksi irtokirjaimet pystytään nykyään tekemään syvyydeltään huomattavasti pienemmäksi. Trendi onkin ollut pitkään se, että mainoksista halutaan kokoajan syvyydeltään pienempiä varsinkin sisätiloissa.


Leditekniikka kehittyy jatkuvasti

Muistan kun ledit saapuivat valomainosalalle. Nykyversioihin verrattuna sen ajan led-moduleilla oli todella vaikea saavuttaa tasaista valaistusta. Mainoksen valmistuksessa meni paljon ylimääräistä aikaa, kun led-moduleita järjesteltiin monta kertaa uudestaan mainoksen sisälle, jotta saatiin tasainen valo aikaiseksi. Myös osien kestävyys oli surkea, ja usein mainoksia juostiin korjaamassa tämän tästä.

Kehitys oli toisaalta todella nopeaa ja nykyledeillä, sekä osaamisella saadaan jatkuvasti toistaan paremmin mitä erikoisempiin sovelluksiin soveltuvia led-moduleita. Valaistus on tasaista ja takuuajat pitkiä. Joillain valmistajilla jopa 10 vuotta.

Valomainoksen hintaan ledien laadulla on suhteellisen pieni vaikutus, mutta silti se vaikuttaa siten, että jos mainos esimerkiksi tuotetaan ulkomailta, jossa massatuotetun mainoksen materiaaleista on tingitty kaikki mahdollinen, on usein myös käytetty huonompilaatuisia ledejä, jotka kuitenkin nostavat mainoksen hintaa jälkeenpäin tehtävinä korjauksina. Ostajan kannattaakin selvittää myyjältä missä valomainos valmistetaan ja varmistaa takuuajan pituus.
Kannattaa ottaa myös huomioon että rikkinäinen valomainos, jossa on kirjaimia tai kirjaimien osia pimeänä antaa epäedullisen kuvan yrityksestä asiakkaille koko sen ajan kun se on korjaamatta.

Meillä valomainosten valmistuksessa käytetään vain pitkällä aikavälillä hyväksi ja kestäväksi todettuja led-moduleita laadukkailta valmistajilta, jotka lupaavat pitkän takuuajan.


Valomainoksen ohjaus

Vaikka led-tekniikka onkin energiapihein tämän hetken valaistustavoista, voidaan edelleen saavuttaa isoja säästöjä sähkönkulutukseen oikeanlaisella mainoksen valaistuksen ohjauksella. Varsinkin tämän päivän sähkönhinnoilla kaikki säästö on positiivista ja kunnollisen ohjauksen asentamiseen menevät kulut pieniä.

Hämäräkytkin-ohjaus löytyykin miltei kaikista rakennuksista valmiiksi ja jo tällä on iso merkitys sähkön kulutukseen esim. kello-ohjaukseen verrattuna.

Ledien kehittyessä valomainoksien valaistus on jatkuvasti tehokkaampaa ja usein asutus ja katualueilla saattaa olla jo määräyksiä mainoksen maksimikirkkaudesta. Tämän lisäksi pimeässä liian kirkas mainos, vaikkakin herättääkin huomion, on usein epäselvä ja huonosti luettavissa.

Mainoksia voidaan himmentää joko pysyvästi, kauko-ohjauksella, ohjelmoituna tai automaattisesti valoisuuden mukaan.

Pysyvästi himmennetty mainos: toimii siten, että kun rakennuksen hämäräkytkin kytkee valot päälle, mainos syttyy tiettyyn valmiiksi säädettyyn himmeyteen.

Kauko-ohjattu himmennys: himmenee kauko-ohjaimella, tai esim. puhelimen sovelluksella. Näitä usein sisätiloissa.

Ohjelmoitu himmennys: voidaan ohjelmoida toimimaan miten halutaan.

Automaattinen himmennys: kun rakennuksen hämäräkytkin kytkee valot väälle, mainoksen valaistus muuttuu valoisuuden mukaan. Valoisammalla kirkkaampi (näkyy paremmin), pimeällä himmeämpi (näkyy hyvin, muttei liian kirkas)


Led-valomainoksen värilämpötila

Värilämpötila tarkoittaa valkoisten led-moduleiden värin skaalaa lämpöisestä kylmään ja tämä vaikuttaa suuresti valomainoksen ulkonäköön ja mainoksesta saatavaan mielikuvaan.

Yleisesti valkeaetupintaisissa valomainoksissa käytetään 5000-7000 Kelvinin (K) moduleita jotka antavat kirkkaan puhtaanvakoisen värin, kun taas lämpimämpi n.3000K valkoinen sopii hyvin useasti sisätiloihin joihin haetaan esimerkiksi ”kodikasta” tunnelmaa. Varsinkin taustavalaistuissa ravintoloiden sisämainoksissa käytetään usein lämpimän valkoisen värisiä ledejä.

Usein varsinkin isompien yritysten graafisessa ohjeistuksessa on mainittu valomainoksen valaistuksen värilämpötila.

Eri lämpötilaisia ledejä yhdistelemällä esimerkiksi sekä tausta ja eteen valaistun mainoksen tausta ja sisävalaistuksessa saadaan aikaan hienoja efektejä.